Lombok

3. září 2012 v 13:49 | Nikolas |  cestopisy
srpen 2012
Upřesnění: Ostrov (součástí Malých Sund)
Poloha: Indonesie - sousední ostrovy jsou Bali a Sumbawa
Jazyk: indonéština
Měna: indonéská rupie (IRP)
Rozloha: 4 725 km2
Lidé:
hlavní skupinou obyvatel jsou Sasakové, ale kromě nich tu žije taky několik tisíc Balijců (přes 3 mil. obyvatel; 670 ob./km2)
Největší město: Mataram

S kým: s Drahým (bez cestovky)
Na jak dlouho: deset dní
Suvenýry: tkaná houpací síť pro dva, prstýnky z lýka
Speciální zážitky: výstup na činnou sopku Rinjani a vyzkoušení žvýkání betele (dočtete se níž)

Více informací: nejlépe poradí tetička Wiki; a nezapomeňte se podívat na mapu ostrova :)

Ostrov Lombok jsem vybrala jako kompromis mezi neznámou (a příliš nenavštěvovanou) Sumbawou a turistickým Bali. Na Sumbawu se můj Drahý, se kterým jsem cestovala, totiž moc necítil, protože tohle byla jeho první cesta a také vůbec netušil, co od takové dovolené vlastně čekat a co ho bude bavit. Já v tom mám jasno - hlavně místa bez turistů. Nemám ráda velký počet lidí a opravdu mě neláká vidět to, co už jich viděly miliony.

Na ostrov Lombok jsme si vyhradili jeden týden a hned po příletu mého Drahého (den jsme zůstali v Jakartě) jsme přeletěli na Bali, přespali v přístavu a ráno vyrazili trajektem na tento muslimský ostrov.

6.8. Cesta na Lombok

Ráno jsme vyrazili na trajekt, který měl údajně jezdit každou hodinu. Už při nakupování lístků nás prodavač hnal, abychom ho stihli, ale nakonec jsme na něm čekali ještě asi čtyřicet pět minut, než vyplul. Hned v přístavu jsme potkali dva Čechy - pár z Prahy, který měl stejný záměr jako my (vylést sopku), a tak jsme se rozhodli, že cestu podnikneme společně. Na trajektu jsme si koupili nasi campur (rýže s masem, tofu, fazolovými lusky, sambalem - pálivá omáčka - a dalšími zajímavými ingrediencemi) v papírovém kornoutu. Bylo to výborné, zasytilo a ještě to stálo jen deset korun. Na trajektu jsme se (pro mě opět) setkali s místními, kteří se s námi chtěli fotit. Je hezké jet do exotické země a přitom být sám exotikou. Trajekt jel celkem čtyři hodiny a v přístavu nás čekal majitel resortu, ve kterém jsme měli být ubytovaní, a zároveň jsme si u něj domluvili třídenní trek na sopku. Po cestě jsme se zastavili u moře, když zrovna zapadalo slunce, a pak na večeři přímo na ulici, kde dělala jedna paní moc výborné nasi lupis (rýžové smažené bochánky a rýže lontong - v banánovém listě - posypané kokosem a zalité hnědým cukrem).
Můj Drahý a ten druhý Čech hráli večer s místníma jakési karty/domino.

7.8. Senaru

Ráno jsme posnídali banánovou pancake a čaj. Pak jsme se vydali k vodopádům Tiu Kelep, protože jsme dnešní den chtěli mít před výlezem na sopku odpočinkový. K vodopádům to byla asi hodina cesty tam, pak hodina na koupání a zase cesta zpátky. Procházka to byla moc hezká, protože jsme celou cestu kopírovali uměle vytvořené koryto s vodou, která tekla do vesnice, a zároveň s výhledem na náš zítřejší cíl spolu s rýžovými políčky. A koupání? Stát ve studené vodě, kde to hrozně stříká a táhne, to bylo něco úžasného. Díky silnému proudu se dalo plavat na místě.
Na oběd už jsme byli zpět v našem homestay. Odpoledne jsem si trochu pohrála s dětmi, které tam skotačily kolem. Je hezké rozumět si s někým i beze slov. Potom jsme se šli projít po vesnici. Viděli jsme sušení a přebírání kukuřice, hřebíčku a dalších plodin. Vše to suší u silnice a tady v horách je toho opravdu hodně. Pak jsme zasedli do jakési restaurace s výhledem na rýžová políčka, ale přinesli nám obyčejný ředěný džus místo fresh (a přitom za něj chtěli dvacku!), a tak jsme se sbalili a odešli. Tady na Lomboku jsme s fresh džusy měli neustálý problém - lidé je ředili, přidávali cukr, ale přitom za stejnou cenu.
Večer jsem byla pozvaná k mamince pana domácího (slovo dalo slovo) na betel. Sedli jsme si na zem a ona mi přesně ukázala postup: vzala betelový list, do kterého zabalila hašené vápno a rozkousala to; pak si přidala do pusy pár oříšků z palmy arakové a vše společně žvýkala. Ještě mi nabízela tabák, ale ten jsem odmítla. Je to příšerně hořké a dost se po tom motá hlava. Oříšky se nepolykají, ale vyplyvují. O betelu ale nejspíš napíšu samostatný článek.
Když jsem se vrátila do homestay, s domácím jsme usedli do berugy (přístřešek) a podělili se s ním o slivovici, která mu moc chutnala.

8.8. Výstup na Rinjani

Vstávali jsme v pět ráno, nasnídali se a na korbě pick upu odjeli do výchozí vesnice Sembalan Lawang. Po cestě jsme píchli kolo a čtyři Indonésané u toho stáli dvacet minut. Naštěstí se jim pak podařilo vyměnit a my pokračovali dál. Cestou jsme projížděli přes ranní trh, což byl taky zážitek.
Z vesnice jsme šli my čtyři, průvodce a dva nosiči, kteří nám nesli všechno jídlo na tři dny, vodu a stany. Říkali, že většinou nesou tak dvacet pět až třicet kilo. My jsme měli na zádech jen malé batohy s teplým oblečením a jednou vodou. Procházeli jsme nejprve krásnou hornatou krajinou a celou dobu po sluníčku. Kolem poledne jsme měli pauzu na oběd (nosiči nám uvařili výbornou nudlovou polévku a okrájeli ananas). Po něm jsme pokračovali dál a cesta se začala postupně výrazně měnit. Nastalo hodně prudké stoupání a přechod do lesa. Asi ve výšce mraků nastala krize. Člověk kolem sebe neviděl nic, než stromy a mlhu, do toho už bylo stoupání docela strmé. Kolem půl páté jsme se dostali nad mraky a přišli do tábora. Byl to neuvěřitelný pohled stát, vidět tu bílou peřinu a vědět, že jste sem vyšli. Naše stany byly umístěné těsně u okraje kráteru, takže jsme měli neuvěřitelný výhled. Po večeři se při západu slunce radikálně ochladilo, a tak jsme šli spát.

9.9. Výstup na vrchol a jezero

Vstávali jsme ještě za tmy o půl třetí ráno. Ke snídani jsme dostali jen toast a čaj, abychom mohli hned vyrazit na samotný vrchol sopky, který má 3 726 m.n.m. Začátek výstupu byl hodně strmý a šli jsme ho asi hodinu. Naštěstí nás byl opravdu velký štrůdl (nemějte iluze, že byste tu byli jediní turisti), a tak jsme byli nuceni jít pořád svižným tempem. Pak už jsme přešli na druhou část cesty, která byla docela dobrá, ale písek nám začal pod nohama klouzat. Tato část se ale ještě dala, i když to vůbec neutíkalo. Kdyby však taková zůstala až na vrchol, bylo by to docela jednoduché. I když srázy po stranách vcelku úzké cesty moc skvělé nebyly... jeden špatný krok a letíš. Občas jsem se i bála, abych nespadla. Poslední část byla ale nejtěžší, protože stoupání začalo být dost prudké. I když měla tato cesta do cíle trvat hodinu, já jsem se od ostatních vzdálila a oni mi utekli. Byla mi dost zima, i když jsem šla v termoprádle, mikině, šusťákové bundě a kalhotech.Tady začalo hrozné zoufalství a zatímco ostatní už odpočívali na vrcholu, já šla vážně z posledního (tři kroky, dva zpátky, pět minut pauza). Na straně začalo vycházet slunce a vyrýsovala se hora Tambora na ostrově Sumbawa. Ale ani to mě moc nepopohnalo, ani pořád ohlížející se Drahý a průvodce, který se mě neustále ptal, jestli jsem v pořádku. Nakonec jsem vylezla, ale stálo mě to veškeré síly a znovu už sem snad ani nechci. Nahoře mohlo být tak 6°C a dost foukal vítr. Výhled byl sice famózní, ale moje první reakce byla: "Mě se to tady nelíbí, proč jsem sem lezla?". Druhá reakce byl pláč z vyčerpání. Pak jsem ale zjistila, že je tam vážně krásně a těch tisíc metrů, co jsem měla v nohách, za to stálo. Nafotili jsme jen pár fotek a šli rychle zpět dolů, kde už bylo teplo. To už šlo dobře, protože se po tom hnusném prachovitém terénu dalo klouzat.
Dole jsme se jen najedli, odpočali a pokračovali dál dolů k jezeru (asi tři hodiny). Cesta se dala, ale byli jsme už dost unavení. Dole jsme stái ve 2 000 m.n.m. Pohled na jezero byl nádherný. Mohli jsme se tam vykoupat, ale voda byla hrozně studená. Tak jsme se tu naobědvali a pokračovali 15 minut k termálím sirným pramenům. Tady jsme se vykoupali a voda mohla mít tak 45°C, člověk v ní ani nedokázal být dlouho. Další cíl byl ve výšce 2800 m.n.m., takže jsme si dali dost zabrat (cca 3,5 hodiny). Šlo se nejdřív hrozně špatně, z té teplé vody člověk dostal hroznou krizi. Nohy byly jako kámen. Ale druhá polovina se docela dala. Nakonec jsme už měli přichystané stany, ale brzy zalezlo slunce a opět byla taková zima, že jsme šli radši spát (ale výhled na sopku Agung na Bali v růžovém oparu s mraky pod námi byl úžasný).
Tento den jsme tedy zvládli asi 1 700 výškových metrů. Uf.

10.8. Zpět do Senaru

Tentokrát jsme si pospali až do sedmi hodin. Na snídani jsme dostali pancake a toast. Byla dost zima, protože trvalo, než vyšlo slunce zpoza hory. Hned jsme se vydali na cestu, která měly trvat čtyři hodiny. Nohy byly opravdu jako z kamene. Cesta ale naštěstí vedla jen z kopce (sostoupali jsme něco přes dva tisíce metrů), i když nejdřív po kamenných schodech a pak po kořenových. Nohy se pak trochu rozchodily a každá přestávka byla spíš trápením. Moc se mi líbilo, jak se krajina měnila od vyprahlé až po prales. V lese nás překvapily zvuky od nějakého hmyzu, ale nic jsme neviděli. Bylo to jako obří cvrčci. Na konci výletu jsme dali nosičům a průvodci po padesáti tisících rupií (asi 100 Kč) za jejich úctihodný výkon. Na zádech těžký náklad, na nohách žabky (nebo nic) a neuvěřitelná síla. Do homestay nás pak pár kilometrů odvezl pan domácí. Po hodně studené sprše a drhnutí tři dny zaryté špíny jsme jen odpočívali. Měli jsme dostat certifikát, že jsme vylezli až nahoru, ale domácí za něj chtěl stovku, a tak jsme odmítli. Už nám to tu stačilo a docela jsme se těšili pryč, někam, kde tak moc nemilují peníze turistů.

11.8. Autem do Tetebatu

Ráno jsme měli odjet s průvodcem Julem do města Tetebatu, protože jsme si na dva dny pronajali auto, abychom viděli z Lomboku i něco jiného. Jenže jsme museli asi hodinu a půl čekat, než nám alespoň trochu doschlo prádlo, které paní prala nejspíš až večer. Projeli jsme kolem Rinjani a podívali jsme se, jak se obdělává rýžové pole, jak se mlátí rýže a zastavili se na pár hezkých místech, kde jsme mohli vyfotit kýčovitá panoramata. :) Viděli jsme také pěstírnu česneku, kde to nádherně vonělo. Bylo dobré, že nás Jul bral tam, kde nebyli turisti - žádné atrakce, jen obyčejní lidé. Přijeli jsme až do jedné vesničky, která je proslulá svou keramikou, a ubytovali se v Tetebatu v moc hezkém hotýlku s teplou vodou a evropským záchodem. Pak jsme autem sjeli k jukutskému vodopádu (asi 7 km daleko), který byl docela hezký, ale s tím prvním se nedal srovnat. Kluci se koupali, ale mě byla moc zima. Měli jsme fajn průvodce, který byl moc rád, že se snažím mluvit indonésky. Jako jeden z mála (většina chce prostě mluvit anglicky a přes to nejede vlak). Večer jsme si dali rybu s česnekovou omáčkou a rýží, bylo to výborné. Navíc tu měli fresh džusy jen za šestnáct korun. Mňam.
Průvodce od vodopádů nám nabídnul domácí rýžové víno. Přinesl ho v lahvi od piva zazátkované kusem kokosu. Vonělo jako burčák, ale moc mi nechutnalo. Prý má ale jen 5 % alkoholu.

12.8. Umělecké vesnice a přejezd na Gili Air

Z Tetebatu jsme odjížděli po snídani (toast s ananasovou marmeládou, mňam) v osm hodin. Zastavili jsme se ve vesničce Loyok, která je střediskem výroby bambusových košíků. Tam jsme se i podívali na samotný proces a dostala jsem jako dárek dva prstýnky (černý a červený). Potom jsme se zastavili na tradičním trhu a koupili si salak (hadí ovoce) a lombockou kávu. Ještě jsem chtěla palmový cukr, ale to by bylo na převoz zbytečně složité. Na trhu byla hodně zvláštní atmosféra - někdo se usmíval, ale spíš nás tam moc nechtěli. No jo, místo, kam moc turistů prý nezavítá. Potom jsme jeli do výrobny ikatu a songketu. Mohla jsem si tkaní i vyzkoušet. Je to docela těžké a denně prý zkušená tkadlena udělá 15 cm látky. Prohlédli jsme si i výrobu batiku a výrobky ze dřeva.
Pak už jsme přijeli do Bangsalu (přístav, ze kterého se vyplouvá na ostrůvky Gili), kde jsme se s Julem rozloučili. I když se v průvodci píše, že se člověk nesmí nechat oblbnout a jet na Gili za zbytečné peníze, všichni nám v přístavu tvrdili, že public boat, kterou jsme chtěli levně jet, už odpoledne nevyráží. Tak jsme po dvaceti minutách hádání nasedli na loď dvojnásobně dražší (asi čtyřicet korun) a odjeli na Gili Air. Ostrůvky Gili jsou celkem tři a jsou symbolem turistického ráje - bílý písek, čistá voda, klid... Gili Meno je nejklidnější, Gili Trawangan zase láká pro svůj noční život. A Gili Air, kam jsme vyrazili my, je takový zlatý střed. Po příjezdu jsme však zjistili, jak je to tu oblíbené, když jsme nemohli dvě hodiny sehnat ubytování, protože bylo všude plno. Nakonec jsme skončili v bungalovu za 400 000 rupií (asi 800 Kč) na noc, ale kvůli volným místům jsme museli spát všichni čtyři v jednom. Cena se tím alespoň snížila. Na večeři jsme si s Drahým zašli do restaurace na pláži na výborný tuňákový steak, který měl 400 gramů a vyšel s přílohou jen na 120 Kč (u nás bychom za něj nedali ani dvojnásobek...). I když se Drahý moc těšil, že se konečně v Indonésii i vykoupe v moři, překazil mu plány odliv.

13.8. Gili Air

Ráno jsme posnídali american breakfast (toast, volské oko, slanina) a šli hledat ubytování. Ti dva Češi, co cestovali s námi, zůstali v tomto bungalovu, ale my už jsme nechtěli ani spát na zemi, ani platit tak moc. Po cestě jsme potkali další Čechy se stejným problémem. Je to tady vážně bitka o dobré pokoje. Naštěstí jsme sehnali za 250 000 rupií s výhledem na moře. Když jsme se zabydleli, šli jsme vegetovat na pláž. Četla jsem si průvodce, popíjeli jsme džusy a byla to příjemná pohoda. Drahý se také poprvé vykoupal a dokonce jsme šnorchlovali. Na večeři jsme šli do stejné restaurace jako den před tím a dali si zase výborné ryby. Nakoupili jsme dost suvenýrů, dobře se tady smlouvá.

14.8. Gili Air

Dnešní den jsme chtěli prožít v klidu a pořádně si odpočinout. Drahému ráno nebylo dobře, ale nasnídali jsme se a šli se projít kolem ostrova. To nám zabralo asi hodinu a půl - Gili Air je opravdu maličký. Pak jsme se vrátili do hotelu a po cestě se ptali místních, jestli by nás neodvezli na Nusa Penidu, kam jsme chtěli pokračovat dál. Všichni nás ale posílali do agentur, kde to stálo od 500 000 rupií pro jednoho. Mysleli jsme si, že někoho usmlouváme, ale je to tu taková kartelová dohoda. Odpoledne jsme lenošili na pláži. Drahému se udělalo ještě hůř a měl i horečku a zvracel. Takže jsem den strávila sama na pláži, s džusem a knížkou. Zní to krásně, ale jelikož mě moc nebaví se koupat a válení a nic nedělání mě nebaví už vůbec, dost jsem se nudila.

15.8. Gili Air

Drahému bylo celou noc hrozně špatně, takže jsme tu museli zůstat ještě další den. Ležel a já se opět válela s džusem u moře. Večer jsem šla jen vybrat peníze do bankomatu a koupila jsem nádhernou houpací síť pro dva z ikatu. Zbytek dne jsem přežila s průvodcem v ruce a zjišťováním nejlepší dopravy na Bali.

16.8. Odjezd z Gili Air do Padang Bai (Bali)

Naštěstí už bylo Drahému docela dobře (na ty poměry). Po snídani jsme se odhlásili z hotelu a vyrazili směr přístav, abychom si sehnali loď do Padang Bai na Bali. Nechtělo se nám složitě trajektem, loďkou a autobusem, a tak jsme si připlatili a jeli fast boat. Jenže měla jet v jedenáct a čekali jsme na ni až do ttřičtvrtě na jednu. Už jsem byla dost nervózní, jestli nás někdo jen neobral o peníze. Ale indonéský čas je holt indonéský čas. :) Cesta byla fajn, protože jsme seděli nahoře a šplouchala na nás voda. Dokonce jsme i viděli delfány, to byla paráda. Jen už jsem v tuto chvíli trochu dostávala kopřivku z toho návalu turistů. Už jsem se opravdu těšila na Nusa Penidu, kde jsme si od všech těch opalovaček, skejťáků, pařmenů a kufrařů mohli odpočinout. Na této lodi jela dokonce rodinka s kočárkem, a to už je docela síla.

O příjezdu na Bali a o Nusa Penidě se můžete dočíst v navazujícím článku. Tímto jsme završili naše cestování po Lomboku.

Postřehy a fakta o Lomboku:

- Zatímco Bali je neuvěřitelně zelené a má krásnou vegetaci, Lombok je trochu sušší. Je to tím, že mezi těmito ostrovy prochází tzv. Wallaceova linie, která odděluje asijsou faunu a floru od australské. Ostrovy od Lomboku dál na východ jsou tedy také suché, na některých je dokonce problém vypěstovat dostatek rýže a jsou i závislé na potravinové pomoci od vlády (viz Sumba).
- Narozdíl od Bali je na Lomboku převážně islám. Ale my se nesetkali s žádnými problémy (nebylo třeba se ani nijak víc zahalovat).
- Gunung Rinjani (3 726 m.n.m.) je třetí nejvyšší horou Indonésie (po Puncak Jaya na Papui a Kerinci na Sumatře). Někdy se však ale uvádí jako druhá nejvyšší hora, protože Puncak Jaya je někdy (dle mého nesprávně) řazen do Oceánie a mimo Indonésii.
- Na Lomboku roste rýže na zavlažovaných i suchých polích, kromě ní se tu ve velkém množství pěstuje také česnek a tabák.

Shrnutí:

I když tu bylo moc krásně, už bych se sem asi nevracela. Přišlo mi, že lidé nebyli tak přívětiví jako jinde a často byli opravdu mlsní po našich penězích. Myslím, že místy to bylo horší i než na Bali, kde je turistický ruch jejich hlavní obživou. Ale příroda na mě zapůsobila, hlavně jsem byla překvapená, jak je tu krásně zeleno, protože jsem si myslela, že bude ostrov ještě sušší.