Bali a Nusa Penida

8. září 2012 v 19:58 | Nikolas |  cestopisy
listopad 2010 a srpen 2012
Upřesnění: Ostrov (součástí Malých Sund)
Poloha: Indonésie - mezi Jávou a Lombokem
Jazyk: indonéština, balijština, angličtina
Měna: indonéská rupie (IRP)
Rozloha: 5 616 km2
Lidé, náboženství:
ostrov je hustě zalidněn, 3,6 mil. obyv.; přežívá tu jako na jediném ostrovu v Indonésii hinduismus
Kultura: pozoruhodná kultura hinduistického obyvatelstva stále přitahuje spousty turistů, kteří ji ale zároveň ničí
Největší město: Denpasar

Poprvé:

S kým: se strýcem (bez cestovky)
Na jak dlouho: dva týdny
Suvenýry: úžasný létající drak (který je na Bali tradiční záležitostí), spousty přívesků a sošek za mizivé ceny, různé oblečení, dýka z kosti kazuára (pták), dýka z Irianu, tetování henou, hřebíčkové cigarety a spousty dalších zajímavých věcí
Speciální zážitky: cibetková káva, surfing

Podruhé:

S kým: s Drahým (bez cestovky)
Na jak dlouho: šestnáct dní
Suvenýry: krásný třicet cm vysoký bubínek, hudební nástroj karimba (video), batikovaná košile, voňavá vanilka, hřebíček a skořice
Speciální zážitky: tradiční restaurace s tuňákovým sate, surfing

Více informací: opět se zeptejte tetičky Wiki, ale určitě stojí za přečtení taky tento článek, i když je v angličtině. O Bali je na internetu opravdu velké množství článků a informací, jen stačí hledat. Nezapomeňte se podívat na mapku ostrova.

Známý a turisty vyhledávaný ostrov Bali se stal pokaždé naší poslední zastávkou před odletem domů. I když jsme tady původně chtěli strávit co nejméně času (kvůli houfu turistů a vysokým cenám), nakonec to byla nejdelší zastávka z celé dovolené - dva týdny. Podruhé už jsme sem jeli cíleně, protože můj Drahý se těšil na surfování, které je pro začátečníky nejvhodnější právě tady. Jelikož jsem ale poprvé z ostrova vlastně skoro nic neviděla, rozhodla jsem se cestu tentokrát naplánovat jinak a projet ho tak, abych si jej mohla "odškrtnout" na své pomyslné mapce přání.
Ze své první cesty, před dvěmi lety, tu napíšu jen pár zážitků a pak už se vrhnu na tu lepší část, letošní dovolenou.
Na Bali jsme se strejdou přiletěli po dvoutýdenním cestování po ostrovech Sumba a Flores. I když jsme si původně mysleli, že toho uvidíme hodně, potkali jsme tu dva známé, a tak jsme s nimi radši vegetovali na pláži a zkoušeli surfing. Pokud vás tento sport zajímá, psala jsem o něm už jeden článek. Mým jediným pořádným zážitkem byl asi výlet do míst, kde chovají cibetky, malá roztomilá zvířátka, která pojídají vybrané kávové boby a z těch (v jejich exkrementech) se pak praží jedna z nejdražších káv světa - cibetková káva neboli kopi luwak. Sto gramů stojí kolem čtyř set korun (a při dovozu asi ještě víc). My jsme se byli podívat právě na cibetky, na celý proces a také jsme dostali zdarma k ochutnání asi pět druhů káv, včetně té cibetkové, a čajů. Bylo zajímavé porovnávat, a to i přes to, že kávu skoro nepiju a vůbec jí nerozumím.

Druhým největším zážitkem byl asi chrám Uluwatu. Leží na útesu jižního Bali a divoké vlny pod ním jsou skvělým doplňkem atmosféry. Navíc tu pobíhají nepřátelské opice, které lidem kradou brýle, cigarety, čepice a naušnice. Jsou to potvory, ale je zábavné je sledovat. Bohužel je tu zástup turistů, a tak si tu člověk připadá ještě hůř než v pražské ZOO při nejhezčím prázdninovém dni.
To by bylo k předchozí dovolené asi vše, o té letošní se dočtete níže.

5.8. Přílet z Jakarty

Na letišti nás vyzvedl domluvený řidič, který nás odvezl do přístavu Padang Bai, odkud jsme chtěli další den vyplouvat na ostrov Lombok. Po cestě se s námi zastavil v balijské tradiční restauraci, kde se sedí na turka a jídlo se servíruje přímo před vás (ne na žádný stůl). Dává se tu jen jeden druh - rýže, fazolové lusky, sambal s cibulí, polévka s kuřecím masem, osmahlé buráky a tuňákové sate (maso na špejli). Bylo to opravdu výborné!
V Padang Bai jsme si udělali procházku na pláž a večer strávili v české hospodě (která je poznat už z dálky, neb tu jsou vyvěšené česká i slovenská vlajka). :) Potkali jsme tu pár zajímavých lidí a bylo hezké sledovat, jak každý cestuje s jiným cílem - jeden pár se zabývá zachraňováním obyvatelstva a kultury na Papui (o tom se určitě ještě zmíním v dalším článku) a jiný pár zase cestuje několik měsíců skrz celou Asii.

Další den jsme odpluli na Lombok, o čemž si můžete přečíst zde.

16.8. Příjezd z Lomboku

Jak už jste se mohli dočíst v cestopise z Lomboku, v tento den jsme se z něj, konkrétně z ostrůvku Gili Air, přepravili rychlou lodí do nám již známého přístavu Padang Bai na východním pobřeží Bali. V přístavním městečku jsme byli asi za dvě hodiny, a to i se zastávkou v Bangsalu (Lombok), kde jsme přibírali další cestující. Můj Drahý pak při výstupu nemohl najít batoh, a tak jsme se báli, abychom nepřišli o všechny jeho (a částečně moje) důležité věci. Naštěstí se batoh našel a my se mohli odebrat na hodně pozdní oběd. A kam jinam, než do české hospody! Člověk ať chce, či nechce, prostě tu domácí stravu stejně potřebuje. Dali jsme si česnečku, která byla sice trochu jiná (asi sójovou omáčkou), ale výborná. A pak ještě salát a cibulové kroužky. K tomu džus z dračího ovoce a byli jsme spokojení. Jen už mě opravdu dost začínalo vytáčet, kolik je kolem nás turistů, ale hlavně kolik z nich je Čechů (člověk jede pryč, aby si odpočinul a poznal něco jiného než je doma a nakonec je stále obklopen svými krajany...). Dostali jsme pokoj s klimatizací a dokonce vanou s teplou vodou a uhádali jsme cenu o 50 000 rupií (asi sto korun) levnější. Ta teplá koupel opravdu potěšila. Večeři jsme si dali zase v české hospodě, ale to už jsem opět dostávala obrovskou chuť na rýži a nudle.

17.8. Přejezd na Nusa Penidu a východní část ostrova

Snídali jsme už v sedm ráno a pak rychle nasedli na loď na malý ostrůvek východně od Bali, Penidu. Byl to letos můj téměř hlavní cíl, protože jsme se tam byli na jeden den podívat minule, ale jen jsme si zašnorchlovali a ostrov jsme si vůbec neprojeli. Takže jsem opravdu chtěla tuto část procestovat - hlavním důvodem bylo, že tu není nic "zajímavého", takže sem jezdí opravdu málo turistů. Ráno jsme byli dost nevyspalí, protože ta osudná klimatizace spíš topila, než chladila a nešla vůbec regulovat. Loď jsme skoro nestihli a nakonec se nám ani nedařilo smlouvat. I když průvodce i místní Češi tvrdili, že cena je 20 000 rupií, my platili o třicet víc. Na malé motorové lodi jsme byli jen my a spousta místních slavnostně oblečených. Cesta trvala asi hodinu a jedna slečna dokonce zvracela. Mám pocit, že oni zvrací pokaždé. Už je to třetí taková zkušenost. Hned v přístavu si nás odchytli prodejci a nabízeli pronájem motorek. Cena byla dobrá, 50 000 rupií za jednu na den, ale to platilo jen pro manuál. Cena za normálního skútra byla o několik desítek tisíc vyšší. To bylo špatné, protože já potřebovala právě skútr - nikdy jsem motorku neřídila, řadit neumím a nechtěla jsem se tam hned zabít. A protože se nedalo moc smlouvat, šli jsme pěšky do Sampalanu, největšího města na ostrově. Po cestě jsme si ale motorky domluvili za docela dobrou cenu, a tak jsme hned od přístavu Buyuk jeli k jeskyni Goa Karangsari. Do ní už jsme se ale nedostali, protože jsme se zdrželi v chrámu, kde právě probíhal hinduistický obřad, což pro nás bylo mnohem zajímavější. Lidé seděli na zemi a modlili se. Dali jsme pár korun darem a jeli dál. Někdo mi na parkovišti zastrčil za SPZku malou obětinu, asi abych nebourala. :) Po cestě do rybářské vesničky Semaya jsme se zastavili ve vesnici Karangsari a pozorovali místní při třídění a sušení chaluh, které jsou pro tento ostrov největší "obživou" (vyváží se pak na západ a používají se například v kosmetice). Drahého zaužaly nepálené cihlyy z bílého vápence (pevné jako itong). Taky jsme cestou minuli pár hinduistických chrámů. Líbil se mi Pura Puseh Yehulaten s výhledem na moře. Stavili jsme se také do rybářské vesničky, ale ta nás nakonec ničím nezaujala.
Dalším cílem byl Tanglad, kam vedla kopcovitá cesta s moc hezkým výhledem na moře. V tanglidu jsme se naobědvali (bylo tu hrozně obtížné sehnat warung). O něco dál, v Batukandiku, Drahý píchnul pneumatiku, takže jsme se museli asi kilometr a půl vrátit do "servisu", kde mu díru zalepili. Chudák celou dobu na té výhni táhl motorku vedle sebe. Za opravu chtěl jen 20 000 rupií. V dědince Klumpu jsme pak objevili hezký hotýlek Tombong Limo s dobrou cenou, a tak jsme se tu ubytovali. Po menším odpočinku jsme sedli na motorky a jeli k moři, abychom se vykoupali. Mohlo to být asi šest kilometrů, ale z koupání nakonec sešlo, protože nebylo kde. Všechno pobřeží bylo využité pro chaluhy. Tak jsme si alespoň projeli městečko Ped a prošli se po pobřeží mezi loděmi. Stejně tu jsou dost silné proudy. Mě se chtělo na záchod (dokonce na velkou), což byl trochu problém. Ale místní mi nabídli jejich kamar kecil. A to byl zážitek sám o sobě. Nebudu to tu rozepisovat, ale byl to nejhorší záchod, který jsem kdy viděla (jen malá dírka uprostřed země, špína...) a horší snad ani neuvidím.
Pak už jsme se jen trochu projeli, navečeřeli se a vrátili se zpět do hotelu, kde jsme místním nabídli slivovici a docela dobře s nimi popili.

18.8. Západní část ostrova

Ráno jsme sedli na motorky a odjeli z Klumpu do Sampalanu, protože jsme si chtěli vybrat peníze z bankomatu. Jenže to byla banka, která nepodporuje VISU, takže jsme byli docela v háji. Tak jsme zamířili do Toyapakeh, abychom se podívali, .kde budeme večer spát. Je tu totiž česká potápěčská základna. Pak jsme se chtěli zastavit ve warungu, jenže jsem nějak špatně zabrzdila, ujela mi pravá ruka a místo toho jsem dala plný plyn. Skončila jsem o dva metry dál na zemi. Motorka se zastavila o velkou skříň a dost ji promáčkla. Odřela jsem si koleno, ruku a trochu podpaží. Narazila jsem si pánev, ale to všechno naštěstí nic nebylo Paní za tu zničenou skříň nic nechtěla a mě ochotně přiběhlo na pomoc pár Indonésanů (zvednout motorku) a Indonésanek (překontrolovat celé moje tělo, jestli mi nic není). Tak jsme si tu alespoň koupili zmrzlinu a pití. Potom jsme jeli několik kilometrů na pláž Crystal Bay, kde kempovalo několik lodí s potápěči, ale kromě dvou turistů byla pláž jen pro nás. Koupili jsme si nějaké jídlo a vyvalili se na pláži. Drahý byl rád, že se konečně může pořádně vykoupat a navíc tu byly perfektní vlny na skotačení a blbnutí. Až jsme toho měli dost, jeli jsme se projet neznámo kam, kde jsem si od malé holčičky koupila korálky z mušlí. Nakonec jsme se vrátili do Toyapakeh, dali si brzkou večeři ve warungu a ubytovali se. Sice jsem měli trochu problém trefit, ale potkali jsme mého indonéského kamaráda Pepíčka a ten nás navedl.

19.8. Šnorchlování

Někdo tvrdil, že bude ráno slavnost v mešitě, a tak jsme se tam šli podívat. Bohužel se nic nekonalo a nikdo nám ani nedokázal dát pořádné informace. No jo, to jsou prostě Indonésané. Dopoledne jsme byli šnorchlovat. Jen my dva a jedna paní. Jeli jsme společně s potápěči a měli jsme na to asi hodinu. Korály tu sice nejsou tak krásné jako na Floresu, kde jsme šnorchlovali před 2 lety, ale i tak tu bylo hodně hezkých ryb. DOkonce nás v jednom místě požahaly medúzky, ale byly tak maličké, že jsme se stěží viděli (a na kůži nám udělaly jen drobné červené tečky). Vyhládlo nám, a tak jsme se najedla a na chvíli zalehli na palandu a s kulisou Nohavici jsme pozorovali malého zeleného hada, které se schoval uvnitř repráku a jen vykukoval ven. :) Pak jsme se jeli projet na skútru a zjistit zítřejší dopravu na Bali. I když nám každý nutil do Sanuru za 175 000 Rp., nakonec jsem našli loď, která nás měla odvést za míň. Po cestě zpět jsme se stavili v jednom místním chrámu, kde se zrovna děti učily hrát na gamelan. Byl to kravál, ale roztomilý.

20.8. Cesta na Bali

V sedm ráno jsme se šli zeptat na lístky do Kusamby na ostrově Bali. Ale toho pána ze včerejška už jsme nenašli a pár jiných lidí nám tvrdilo, že loď dnes nejede kvůli slavnosti idul fitri (konec ramadánu). Po snídani jsme naštěstí narazili na jednoho kluka, který nám chtěl pomoct. Nakonec jsme zjistili, že klasická loď vážně nejede, ale místo ní můžeme jet malou a rychlou. Z původních 50 000 Rp. na osobu se stalo 75 000 a i když jsem se to snažila uhádat, nepodařilo se. Tohle mě na této zemi trochu mrzí. Místní samozřejmě platili jen 6 000 a nám tvrdili, že platí stejně jako my. Trochu jsem to té prodavačce vpálila do obličeje, že nechci platit víc, jen protože jsem bílá a že mě tohle fakt kazí mou lásku k této zemi. Všechno se tu točí kolem peněz. Země, která se netají všudypřítomnou korupcí a i děti, které na nás na ulici na Penidě pořvávaly, chtěly "money, money!".
V Kusambě nás vyzvedl domluvený řidič a odvezl na letiště pro můj uschovaný kufr a pak do Kuty. Ten pocit se nedá popsat - naprostá nechuť k tomu na tomto místě zůstat. Tisíce turistů, samý obchod s oblečením, restaurace, hotely... Ještě horší než minule. Sehnali jsme si docela fajn ubytování blízko pláže a pak jsme vyrazili k vodě. Drahý si půjčil surf i s instruktorem a já se jen flákala a sledovala indonéské děti. Potom jsme se šli projít a já si to tady zmapovala. Objevili jsme fajn restaurace s indonéským jídlem a pár dobrých warungů. Nakonec jsme si zašli na masáž celého těla. Byla fajn, ale ne perfektní.

21.8. Prolenošený den

Tento den jsme prolenošili na pláži. Já se opalovala, i když mě to vůbec nebavilo, a Drahý zase surfoval. Pak jsme šli do warungu na oběd a místo večeře si dali jen kafe ve Starbucks. Ono to stejně jako ta večeře cenově vyšlo. :D

22.8. Ubud a okolí

Vyjeli jsme už v sedm ráno na jedné půjčené motorce směrem do Ubudu, kulturního střediska na Bali. Po cestě jsme se zastavili v pár řezbářských a kamenických vesničkách, na veřejném trhu a tradičním trhu (koupila jsem taky nějaké suvenýry). Pak jsme v Ubudu navštívili market, kde jsme koupili vanilku a skořici. Uvnitř tohoto trhu to dost smrdělo a dokonce jsme viděli i šváby, jak si krásně lozí po vajíčkách. Další zastávkou byl Monkey Forest, kde jsme pozorovali zlodějské opice, jak lidem kradou krabičky od cigaret a podobné věci. Po nějakém tom bloudění jsme přijeli do Pejengu, kde měl být chrám s největším bronzovým bubnem, ale asi jsme si ho spletli s jiným chrámem a žádný buben jsme neviděli. Tak jsme se zastavili v Goa Gajah (Sloní jeskyně s lázněmi) a pak jeli dál na sever, kde jsme si dali pauzu na snad nejslavnější vyhlídce na celém Bali. Tato rýžová políčka fotí snad každý turista! Jenže zatímco dřív se mohlo jen z výšky obdivovat, dnes už turisté chodí i po celém poli. I když byl náš další cíl gunung Kawi (hora Kawi s hrobkami), nějak jsme dojeli místo toho ke gunung Batur do vesnice Kintamani. Cesta sem byl jeden velký risk - začalo se smrákat, byla zima, jeli jsme totálně nepřipraveni do dvou tisíců, nevěděli jsme, jestli je tam někde nějaké ubytování... Naštěstí byl v Kintamani nějaký obří hotel, kde nás ubytovali, a dokonce se nám podařilo slušně usmlouvat cenu. Protože tu byla obrovská zima a my měli jen kraťase a trička, někde u stánku jsme si koupili mikiny. Pak už jsme si zalezli do chladného pokoje a sledovali indonéskou telenovelu. :)

23.8. Jezero Batur a Lovina

Ráno jsme vyjeli k jezeru Batur se záměrem vystoupat až do vesnice Serongga a od tam si udělat asi hodinovou vycházku ke kráteru sopky Batur. Jenže cesty tu nejsou vůbec značené a místní by si mohli říkat "lovci turistů" (a člověk se od nich nic nedozví, jen pokud je bude chtít za průvodce), takže jsme to asi po hodině a půl jízdy vzdali a jeli zpět nad jezero, do vesnice Batur. Jenže motorka byla nějaká špatná a neměla vůbec výkon - takže jsme musela do kopce pěšky. Naštěstí jsem si stopla nějaké tři mladé Balijce a ti mě vyvezli nahoru. Pak jsme projížděli obyčejné vesničky a s panorámem tří sopek (Batur, Abang, Agung) to bylo vážně nádherné. Viděli jsme i lávové pole. Pak jsme přes vesnice Dausa, Tejakula (tam měly být koňské lázně, ale nenašli jsme), Air Sanih a druhé největší město na Bali Singaraja přijeli do Loviny, turistického centra na severním pobřeží. Už jsem byli dost rozlámaní z motorky. Sehnali jsme nejlevnější ubytování za celou dovolenou (jen 80 000 Rp. za pokoj). Turistů tu bylo docela málo, což nás mile překvapilo. Na západ slunce jsme se šli podívat na pláž, která měla černý písek sopečného původu. Díky tomu tu byla krásně teplá voda.

24.8. Zpět do Ubudu

Po snídani jssme odjeli z Loviny k nedalekým horkým pramenům v Dencariku, což byla moc příjemná zastávka, protože jsme se za 5 000 Rp. mohli vykoupat a pořádně relaxovat. Voda byla příjemně teplá, a protože jsme přijeli brzo, nebylo tu ani moc turistů. Pár kilometrů od pramenů se nachází jediný buddhistický chrám na ostrově. Zatím je to tu bez vstupného, takže je to milá zastávka. Pak jsme měli za cíl dostat se na hlavní tah, ale místní nás zbytečně navigovali oklikou, a tak nám cesta k jezerům Buyan a Tambilingan zaralo víc času. Ale cesta do hor byla nádherná a až na motorku, která měla několikrát problém kopec vyjet, to bylo fajn. V kopcích jsme se stavili podívat na cibetkovou kávu (kopi luwak), ale bylo to bez ochutnávky (minule jsme se strejdou byli na nějaké jiné, kde nám dali ochutnat asi 5 druhů káv, čajů a taky právě kopi luwak), tak jsme byli trochu naštvaní. Po cestě jsme pak taky koupili u silnice kilo hřebíčku, který se tu suší na každém rohu. Když jsme dojeli k jezerům, potkali jsme další Čechy. Pokochali jsme se výhledem a napojili se na hlavní tah, kterým jsme jeli až do Candikuning, kde je Botanická zahrada. Protože se nám ale moc nelíbila, hned jsme z ní jeli pryč. Pak jsme se složitě (blouděním) dostávali do Tabananu, abychom po půlce cesty zjistili, že je dneska pátek a Muzeum subaku (kam jsem chtěla) je zavřené. Tak jsme to otočili a jeli opět do Ubudu. Po cestě jsme vyzkoušeli durian (nejsmradlavější ovoce), jackfruit a smažený list. V Ubudu jsme si sehnali docela levný hotel se studenou vodou, což byl ale docela zázrak, protože Ubud je turisty totálně narvaný. Večer jsme se šli podívat na představení do paláce - legong a barong. I když chvíli poprchalo, nakonec se nám to moc líbilo.

25.8. Gunung Kawi a Kuta

Po snídani jsme vyjeli ke gunung Kawi (druhý pokus), asi 15 km na sever. Byla to cesta zpět, ale to kvůli naší chybě, když jsme špatně odbočili do Kintamani. U gunung Kawi leží hrobky z 11. století. Opět je potřeba mít sarong a je tu hodně krámků s nádhernými vyřezávanými suvenýry (já koupila stínítko na svíčku z kokosu). Hrobky sice nebyly tolik zajímavé jako samotné okolí (rýžová políčka) a lidé, kteří připravovali obětiny, ale i tak to bylo zase něco jiného než celá naše cesta. Pak už jsme jeli směr Kuta. Původně byl v plánu ještě Park plazů, ale měli jsme toho všeho už oba dost a byli hodně rozlámaní z motorky. Do Kuty byla cesta náročná. Na mě dolehla má včerejší hláška "Radši se poseru, než abych si neužila místní jídlo!", a tak jsme museli několikrát zastavovat a já otravovala místní, aby mě pustili na záchod. Naštěstí měli v Kutě místo ve stejném hotelu, a tak jsme se mohli hned ubytovat. Odpoledne jsme prováleli u bazénu a prochodili po městě. To jsme završili masáží celého těla, která byla mnohem lepší než ta předchozí. Slečna byla vážně poctivá, odcházeli jsme hrozně spokojení!

26.8. Nicnedělání

Tento den jsme nedělali vůbec nic. Válení, nudění, chození po kšeftech... Napadala mě jen jedna otázka - jak někdo může na takovou dovolenou jet dobrovolně (např. dva týdny v Kutě nebo na podobném místě)?

27.8. Surfování

Ráno jsme si půjčili surf, ale byly nezvykle velké vlny a naše prkno "pro pokročilé" nám moc nepřidalo, takže jsme oba měli problém něco vůbec ustát. Vrátili jsme ho při cestě na oběd a odpoledne jsme se vyvalili u bazénu. Po procházce a hledání nejlepšího bankomatu (abychom pak zjistili, že stejně nemáme dost peněz) jsme se zašli podívat na západ slunce na pláž, ale bylo tam příšerně moc lidí!

28.8. Uluwatu

Půjčili jsme si motorku a jeli se podívat na chrám Uluwatu na západním pobřeží poloostrova Bukit. Když jsme tam kolem deváté hodini přijeli, vůbec nikdo tam nebyl. Byl to dost zvláštní pocit, protože později bývá chrám přeplněný turisty. V průvodci (z roku 2009) se píše, že je vstupné v podobě daru 3 000 Rp., ale teď už to bylo povinné a 20 000 Rp. Je to hrozné, ty ceny. V chrámu bylo zase hodně opic-zlodějů. Jsou vtipné, ale trochu nebezpečné. Drahý se pokusil jedné z nich ukrást brýle, které někomu zase ukradla ona, ale ta se po něm rychle ohnala. Pak si prohlížela zemi přes sklíčko. :) My jsme zajeli ještě na pláž Padang-padang, která je vyhlášená mezi surfaři. Nafotili jsme tam dost fotek a pokochali se výhledem na velké vlny a surfaře. Pak už jsme se vrátili do Kuty, do Rip Curlu na hlavním tahu Kuta-Sanur. Každý jsme si koupili jedno tričko a zbytek dne proflákali ježděním po okolí, sháněním bankomatu (Drahý měl peníze na účtě, ale nějak nám to nechtělo nikde nic dát) a léčením mého ucha, které mě začalo v noci bolet, protože jsem v něm měla voda. Tak jsme koupili speciální antibiotika v podobě kapek a taky 3% peroxid. Ucho ale bolelo dál.

29.8. Surfování

Dopoledne jsme surfovali, ale vlny pak začaly být dost divoké, a tak jsme to vzdali. Většina obchodů měla zavřeno, protože byl velký hinduistický svátek galungan. Odpoledne jsme strávili nakupováním suvenýrů a řešením problému s penězi. Drahý už nemohl vybrat a já neměla ani korunu. Tento hektický den jsme završili noční procházkou a já si dala výbornou kukuřici (na tu jsou tu vážně machři!). Prošli jsme se po pláži a šli docela brzo spát, i když jsme původně chtěli jít na pravou kutskou diskotéku a zjistit, co se skrývá pod pojmem magic mushrooms (jenže to je moc drahé a já se toho stejně docela bála, takže jsme to nezkusili).

30.8. Odlet

Tento den byl opravdu hodně šílený. Ráno jsme se nasnídali a začali balit. Do toho jsme zjistili, že už nemáme vůbec peníze, a tak jsme šli shánět výhodnou směnárnu na Drahého dollary a taky internetovou kavárnu, abych mohla vytisknout letenky. Oboje jsme našli vcelku rychle a měli jsme takovou radost, že jsme po cestě na hotel koupili ještě pár suvenýrů - tašku (už bychom pár věcí neměli kam dát), bubínek a dvě karimby (hudební nástroj). Ale po příchodu na hotel jsme zjistili, že už teď máme jen na zaplacení hotelu a odletové taxy v Jakartě, ale na odletovou taxu z Bali, na taxík a jídlo už nám chybí. Po krizovém volání domů a na servis do Drahého banky jsme to naštěstí vyřešili, protože se Drahému podařilo vzbudit (5:30) rodiče a ti mu peníze navíc poslali. Ale bylo to chvíli opravdu zoufalé, protože jsme taky nemuseli vůbec odletět domů. Jako rozloučení s Indonésií jsme si nechali na ruce nakreslit henou ještěrky a zabili tak poslední čas před odjezdem na letiště.

Postřehy a fakta o Bali:

- Tento ostrov je jedinečný. Jako jediný si totiž udržuje hinduismus jako hlavní náboženství (i když je Indonésie převážně muslimská). Má nádhernou kulturu i přírodu a opravdu si zaslouží titul Ráj na zemi.
- Je tu však přeturistováno. Bohužel tu asi nenajdete zákoutí, kde nikdo z bělochů nebude, ale na druhou stranu po vyjetí na sever za hranici Ubudu se to také docela mění a turistů potkáte mnohem méně než na jihu, kde jsou všechny ty slavné pláže.
- Původním jazykem byla balijština, která se od indonéštiny opravdu hodně liší. Jenže v dnešní době už ji ovládají jen starší lidé a ti mladší už většinou umí jen trochu, nebo vůbec (alespoň tak mi to říkali někteří lidé, kterých jsem se ptala).
- Bali je ostrov draků. A teď, v létě, kdy se koná festival, jich tu uvidíte létat opravdu hodně. O dracích si můžete přečíst tady.

Shrnutí:

Jak už jsem zmínila, Bali je nádherný ostrov, kam se určitě vyplatí zajet. Ale jsem ráda, že si ho po těchto dvou návštěvách mohu "odškrtnout" a příště už se tu zastavovat nebudu. Pro někoho, kdo nemá rád turisty, je to prostě šílené místo, hlavně ten jih ostrova.
A Nusa Penida? Ta je naopak místem, které člověka překvapí svou krásnou (i když poněkud vyprahlou) krajinou a přitom absolutním nezájmem turistů - potkáte jich tu opravdu málo, jestli vůbec. Pokud si udrží tento charakter, bude velkým pozitivem pro cestovatele-dobrodruhy. I když tu není žádná velká památka, můžete si to tu opravdu užít. Jsem ráda, že jsem tu byla.