Guatemala

Poloha: Střední Amerika
Jazyk: španělština, mayská nářečí
Měna: 1 Quetzal
Lidé: Španělé, Indiáni (50% populace), přátelští, snaží se navázat kontakt, ale občas se trochu bojí nebo se brání fotografování atd.
Hlavní bod: Guatemala City - hlavní město
S kým: Sama s cestovkou
Na jak dlouho: Pár dní
Suvenýry: Nejkrásnější suvenýry jsou ty, co vám pomalu před očima i vyrobí... Taky jsou trochu chudší než v Mexiku, takže se vám třeba může stát, že se nějaké prodavačky nemůžete zbavit, dokud si něco nekoupíte... hodně tu prodávají malé děti.
Speciální zážitky: Výstup na činnou sopku, večer s místními kluky (hrozná angličtina z obou stran), Canopy tour (taková ta atrakce, jak vás přivážou k lanu a pustí mezi stromy rychle o kousek dolů... určitě to znáte - stálo to 30 dollarů).

Tento stát jsem projížděla hned po MEXIKU, byla jsem tam jen pár dní, zkoukla nejzajímavější místa a přejela do sousední Belize. Takže žádnej dvoutýdenní pobyt, jak to bývá.
PANAJACHEL
Leží u jezera Atitlán (to je obklopený sopkama), je to malý městečko se spoustou pestrých trhů, prý je to místo věčného jara. Je to na turisty zaměřený, takže na každým kroku hotely, restaurace, suvenýry (a ty stojí vážně za to - dá se hodně smlouvat a jsou ručně dělaný, nádherný). Hned kousek dole je možnost projížďky lodičkou nebo lodí. Co doporučuju, tak je projížďka taxíkem. Má to nějakej speciální název, ale nevim, jakej. Jsou to takový malý vozíčky o třech kolech.
SANTIAGO
Nedaleko Panajachel, jeli jsme tam lodí kolem sopek. Je to vesnice, kde jsou Indiáni opravdu příjemní a krásně oblečení. Tady mě překvapily děti. Když jsem seděla na ulici a čekala, tak ke mě tři maličcí Indiánci přišli, v rukou laciný cetky (hlavně papoušci na klíče za 5 Q, tj cca 10 Kč... jednoho jsem si koupila a nosím ho na klíčích). Když jsem jim ty peníze dala, už jsem se jich nemohla zbavit. Oni se po vás tak hezky lísají, hladí vás, smějou se. Byl to krásnej pocit, ale taky mi jich bylo trochu líto.
CHICHICASTENANGO
Největší trh v Guatemale. Zdá se to být fakt krásný, ale doporučuju navštívit nějakou uzavřenou část tržitě. Tam se ty pachy tak "krásně" mísí... No to pak ten romantickej dobrodružnej názor hned změníte. Mě bylo pak dost špatně, takže jsem si trh moc neužila.
ANTIGUA
Krásný město. Opravdu. Sice na to, abyste se tady vyznali, potřebujete pomalu i plánek (všechny uličky jsou stejný prostě rovně křížený svisle a vodorovně), ale je to pohoda. Moc se mi tady líbilo. Hlavně v jednom baru na střeše, odkud byl krásnej výhled. Moc pohodlný místečko a krásný kostely, chrámy... Kdo by sem nejel, měl by v celé cestě velkou díru. A určitě je dobrý si zajít na kávu do galerií. Hezky tam hrajou. U každé banky stojí ochranka, je to tady dost střežený.
PACAYA
Je to sopka. Pacaya je činná sopka. Blízko známých sopek jako jsou Aqua, Fuego a Acatenango. Na Pacayu jsme lezli. Nepředstavujte si nějaký horolezecký skoby a velký převýšení. Sice jsme museli mít místního průvodce, ale žádná dřina to zase nebyla. Něco přes hodinku jsme se potáceli obyčejným lesíkem do kopce (kdo chtěl, mohl si půjčit koně) a až poslední půlhodinu jsme šli po kamenech a mezi valící se lávou. Asi to zní neuvěřitelně, já si taky napřed říkala, že přece není možný, abysme lezli na sopku, ze které valí láva. Ale i když byla mezi stupněm činnosti a stupněm připravení k výbuchu, nic se nám nestalo. Po lávovým poli se šlo dost špatně, ale s klackem v ruce to byla poměrně hračka. Dokonce jsem zvládla i měnit baterky ve foťáku :) Ale je pravda, že když na nás párkrát sopka "bafla", měla jsem dost nepříjemný pocit. I k tý lávě jsme se dostali tak na metr, ale to už bylo vcelku horko. Průvodci se rozpadli boty.
Tohle byl jeden z nejsilnějších zážitků z celé cesty po MGB a nejsilnější zážitek v celé Guatemale.
RIO DULCE
U jezera Izaba. Opravdu příjemný spaní v bungalovech přímo u řeky, výborný jídlo a romantický prostředí. Ale nic zásadního. Snad jen to, že je to spojnice mezi Karibikem a jezerem.
LIVINGSTONE
Černošský městečko, přijížděli jsme tam po Rio Dulce. Bylo mi tam hloupý fotit, takže fotka je jen pouze nápis u banky :)
FLORES
Ostrov. Takový malý ostrůvek, hodně hotelů a restaurací. Tady jsem se byla večer podívat na místní kluky, jak si hrajou na basketballovým hřišti fotbal. Kdybych je postavila proti český reprezentaci, určitě by to bylo zajímavý ;)
TIKAL
To vám určitě něco řekne, ne? Jsou to nejznámější Mayské pyramidy v Guatemale. Moc hezký. Některý z nich ještě slouží k obřadům. Tady se jeden místní průvodce snažil vyšťourat z díry tarantuli, ale já se svou arachnofobií jsem trtala hooodně daleko (stačilo mi vidět dvě nožky).
A to je z Guatemaly asi tak všechno. Po Tikalu už jsem mazala jenom na Canopy tour (jestli to znáte) a pak šup do Belize.

Pár posledních fotek:

Postřehy a fakta o Guatemale

• do Mexika se odtud vozí káva (plantáže)
  • je to velice chudá země
  • období únor-duben je považováno za takovéto opravdové léto
  • v letních měsících je tu pak chladněji
  • 50 % obyvatel jsou typičtí Indiáni, kteří ještě ctí tradice a zvyky
  • Na turisty jsou tu víc dotěrní než v Mexiku, ale neobtěžuje to
  • TIKAL: zemi dřív vládli kněží (Mayové), akropolis obydlena přes 16 staletí, náboženské budovy jsou na vyvýšených místech, teorie hrobů (ale ne na 100 %), důležité náb. centrum - ne město, preklasické období, klasické období, poklasické období, zmizení Mayů - nezmizeli, jsou zde pořád a chovají se stále stejně
  • opice - vřešťani, chápani
  • panenská příroda
Tento stát se mi ze všech tří líbil nejvíc. Mexiko i Belize byly taky krásný, ale Guatemala... Panenská příroda, Indiáni... Prostě můj sen.